Zdrowe odżywianie dla początkujących

Pewnie masz  mętlik w głowie, bo próbowałaś  nie raz, przeczytałaś dziesiątki książek typu ” Zdrowe odżywianie dla opornych ” lub ” Wszytko o odchudzaniu” lub “Pobudź swój metabolizm w weekend”  , przewertowałaś Internet i teoretycznie wiesz o odżywianiu wszystko.

Tylko na nic Ci ta cała wiedza jeśli nie zastosujesz tego w praktyce. Warto zacząć od małych kroków i zacząć od podstaw.

Zdrowe odżywianie –  5 podstawowych zasad:

Śpij regularnie

Tak, tak. Zacznij swoją  przygodę ze zdrowym odżywianiem od wyregulowania ilości snu.

Doskonale wiesz, że potrzebujemy około 8 godzin snu , aby prawidłowo funkcjonować. Regeneracja i odpoczynek jest bardzo ważny. Niedobór snu powoduje wzmożone wydzielanie greliny, czyli hormonu odpowiedzialnego za uczucie głodu. Oznacza to, że osoby nie dosypiające jedzą więcej. Dodatkowo, osoby te znacznie częściej wybierają słodkie przekąski.

Ale to nie wszystko.

Prawdopodobnie, aby zjadać pierwsze śniadanie i przygotować przekąski do pracy czy szkoły będziesz potrzebowała więcej czasu rano. Będziesz zatem wstawać wcześniej. Jeśli chcesz wstawać wcześniej, powinnaś się także wcześniej kłaść spać, a to oznacza wcześniejszą  kolację i tak dalej i tak dalej.

Jadaj regularnie, najlepiej co 3 godziny.

„Pracuję za dużo” „rano nie chce mi się jeść” „wracam późno z pracy” takie argumenty słyszę na warsztatach i szkoleniach.  Zapewniam Cię, że potrzebujesz po  prostu na chwilę się zatrzymać. Zaplanuj swój dzień i  tydzień również pod kątem żywieniowym. Planujesz swój biznes, Twoje dzieci mają plan zajęć na cały tydzień, planujesz wyjazdy z rodziną. Dlaczego by nie mieć dobrego planu dotyczącego Twojej kuchni? Potrzebujesz  planu żywieniowego, listy zakupów i spisu ulubionych potraw. Pamiętaj zdrowe odżywianie bazuje na nawykach, na systematyczności, na rutynie.

Zacznij dzień od zdrowego śniadania.

Śniadanie powinno być zjedzone w ciągu godziny po przebudzeniu.

„Rano się spieszę” „nie jestem głodna” „ledwo żyję-mogę wypić jedynie kawę, aby się obudzić” „ rano nie mam nic w lodówce” „ nie chce mi się biegać po świeże pieczywo”

A jaka jest Twoja wymówka?

Jeśli chcesz rano zjeść śniadanie musisz to bardzo dobrze zaplanować. Już wiesz, że sen jest bardzo istotny. Jeśli jesteś wyspana z większą ochotą ruszysz do kuchni.  Pierwsze śniadanie powinno zawierać węglowodany złożone , aby obudzić twój układ trawienny.

Jadaj lekkie kolacje

Kolacja to ostatni posiłek. Twoje narządy wewnętrzne, które pomagają Ci trawić mają już swoje minimum aktywność. Dlatego kolacja powinna być lekkostrawna. Dobrze się sprawdzą tutaj sałatki, gotowane warzywa, dania jednogarnkowe. Posiłek ten powinien zawierać białko roślinne lub zwierzęce.

 Pij wodę

To chyba najprostsza zasada, którą możesz wprowadzić bez zbędnych wymówek. Możesz pić wodę niegazowaną, ale jeśli dotąd sięgałeś po słodkie napoje gazowane może będzie trudniej przestawić się od razu na zwykłą wodę. Możesz wówczas pić wodę gazowaną, ważne żebyś wypijał je sporo pomiędzy posiłkami. Sporo, czyli ile? Możesz policzyć orientacyjną ilość.

Wystarczy masę ciał pomnożyć przez 30 ml.

Jeśli ważysz 70 kg to: 70 kg * 30 ml= 2100 ml

W ciągu dnia powinieneś wypijać średnio 2 litrów wody.

Pamiętaj o regule małych kroków. Wybierz 1-2 zasady i zacznij działać już dziś.