Zamienniki cukru, czyli jak zdrowo słodzić.

Zamienniki cukru, czyli jak zdrowo słodzić.

Proces odstawiania lub ograniczenia cukru jest długi. Nie da się tak po prostu z dnia na dzień odstawić słodyczy.
Mówiłam o tym na live: Pokonaj cukrowy nałóg w 5 krokach. Znajdziesz go na mojej stronie na fb
Musimy sobie dać czas, uzbroić się w cierpliwość i działać.
Jeden z etapów odstawienia cukru to robienie samodzielnie zdrowych, słodkich przekąsek, gdzie zamiast cukru stosujemy zdrowe zamienniki.

Na co powinniśmy zwrócić uwagę przy wyborze zamienników cukru?

Ważne są 3 elementy:
kaloryczność,
indeks glikemiczny
wartości odżywcze produktu.

1. Kaloryczność.

Jeśli zależy Ci wyłącznie na ograniczeniu kalorii to  zamiast cukru wybieraj erytrol lub stewię. Oto kilka przykładów:

cukier:

*biały 399 kcal
*trzcinowy 399 kcal
*kokosowy 382 kcal
*brązowy 380 kcal

miód sztuczny 330 kcal
miód pszczeli 319 kcal
syrop z agawy 310 kcal
melasa 290 kcal
syrop klonowy 270 kcal

ksylitol 240 kcal
stewia 0 kcal
erytrol 0 kcal

2.Indeks Glikemiczny, bardzo istotny parametr, nie tylko dla cukrzyków.

Dlaczego to takie istotne? I co to jest ten Indeks glikemiczny?
Wartość IG określa wzrost poziomu glukozy we krwi po spożyciu danego produktu.
A warto dodać, że im większe wahania poziomu glukozy we krwi, tym bardziej aktywna jest trzustka w procesie produkcji insuliny.
W związku z tym unikaj produktów o wysokim IG ( czyli powyżej 60).
Duże wyrzuty insuliny gwałtownie obniżą poziom glukozy we krwi, co wywoła napad głodu i niestety chęć na słodkie wróci bardzo szybko.
Ważny dla nas jest też fakt, że wysoki wysoki poziom insuliny spowolni procesy spalania tłuszczu.

Kilka przykładów zamienników z niskim/średnim IG:
figi suszone IG =50
cukier kokosowy IG= 35
figi świeże IG =35
syrop z agawy IG=15
ksylitol IG=13
stewia IG=0
erytrol IG=0

Niestety tak popularne zamienniki jak miód (IG=60), melasa czy daktyle (IG=70) nie znalazły się w tym zestawieniu.
Znów najkorzystniej w wypada stewia i erytrol/erytrytol.

Syrop z agawy, choć ma niski indeks glikemiczny nie jest polecany bo zawiera do 90% fruktozy, która może zaburzać pracę ośrodka głodu i sytości.

3. Wartości prozdrowotne:

Zamienniki, które nie powodują próchnicy zębów: ksylitol/cukier brzozowy, stewia, erytrol

Zamienniki, które mają sporo wartości odżywczych i właściwości bakteriobójczych: miód, syrop klonowy, erytrol, stewia, ksylitol.

I chociaż stewia jest słodsza niż cukier, to pamiętajmy, że badania dotyczące tej słodkiej rośliny nie są jednoznaczne.
Pojawiają się głosy, że wcale nie jest taka zdrowa jak do tej pory sadzono. Najważniejszy jest umiar, nie kupuj stewii w tabletkach, bo to już jest produkt mocno przetworzony.

Teraz zostawiam Ci z tym podsumowaniem. Co wybierzesz zamiast cukru?
Ważnym kryterium jest przecież także cena, a jak wiadomo cena tych zamienników nie jest mała. Korzystaj z porównywarek cen i ze sklepów internetowych.
Słodkie zamienniki kupowane w marketach czy sklepach ze zdrową żywnością są zazwyczaj dużo droższe.