Wegetarianie – 4 pułapki diety wegetariańskiej

Wegetarianie

Wegetarianie to zazwyczaj osoby, które świetnie komponują swoje roślinne, pełnowartościowe posiłki. Dieta wegetariańska jest często bardziej różnorodna, bogata i kolorowa niż dieta typowych mięsożerców.

Ja znam jednak wegetarian, którzy mają nadwagę i wysoki poziom cholesterolu we krwi. Dlaczego?

Powodów jest kilka. Oto one:

Za dużo białka w diecie

Na pierwszy rzut oka to niemożliwe, prawda?

Jak to? Wegetarianie którzy gardzą  mięsem  mogą zjadać za dużo białka?

Zazwyczaj osoba , która rezygnuje z produktów mięsnych, bojąc się krytyki najbliższych,  poszukuje innych źródeł białka. Sięga zatem po produkty sojowe: parówki, kotlety, flaki, wędlinę sojową. Oferta na rynku jest szeroka i jest to naturalny wybór. Nie ma w tym nic złego, ale pamiętajmy, że wyroby sojowe , które mają udawać mięso to na ogół wyroby bardzo mocno przetworzone i zawierające  sporo cukru, tłuszczu i sztucznych dodatków. Białkowa obsesja prowadzi do tego, że nowicjusz je także sporo jaj i wyrobów mlecznych. Jajecznica z 6 jaj na śniadanie, tłuste sery i twarogi to codzienność. A przecież mamy białko pochodzenia roślinnego: orzechy, rośliny strączkowe, kasza jaglana, komosa ryżowa.  Tak naprawdę nie potrzebujemy,  aż tak dużo białka jak nam się wydaje. Pamiętaj ,że zapotrzebowanie na białko wynosi w zależności od osoby 10-13% dziennego zapotrzebowania na energię.

Za dużo nabiału

Nabiał jest zdrowy, nabiał wzmacnia kości –takie informacje przekazuje nam prasa, reklamy. Czy mleko jest zdrowe? Jeśli tak to dla kogo? Dyskusje nie milkną, a argumentów za i przeciw jest bardzo dużo.

Fakt jest taki, że właśnie początkujący wegetarianie na ogół spożywają bardzo dużo nabiału. Zazwyczaj kiedy z kanapek znika wędlina to zastępujemy ją tłustym żółtym serem, czasem dokładamy plasterek pomidora i …majonez. Nadmiar nabiału w diecie może doprowadzić do zakwaszenia organizmu, a nadmiar żółtego sera do nadwyżki kilogramów.

Pamiętaj o tym i sięgaj po kasze, rośliny strączkowe, orzechy. Fantastycznym źródłem białka jest ciecierzyca. http://www.ewatwojdietetyk.pl/ciecierzyca-afrodyzjak-ktory-leczy.html 

Za dużo produktów z mąki pszennej

Jeśli nie jesz mięsa, ale przestawiasz się wyłącznie na kluski, makarony, pierogi , naleśniki i ciasteczka to wiedz, że możesz bardzo szybko zyskać dodatkowe kilogramy. Unikaj produktów z białej mąki.

Wegetarianie, którzy ciągle sięgają po kanapki,  ciasteczka z piekarni i słodycze, prawdopodobnie będzie miał podwyższony poziom cholesterolu całkowitego.

 Za mało urozmaicone menu

Niektórzy sądzą, że dieta wegetariańska jest prosta, bo polega wyłącznie na eliminacji mięsa z jadłospisu.

Jeśli zatem twoje menu wygląda tak: bułka pszenna na śniadanie, obiad to ziemniaki i surówka, kolacja znowu kanapka to oznacza, że możesz mieć niedobory witamin i minerałów.

Jeśli często korzystasz  z żywienia zbiorowego lub często jesz coś „ na szybko” w mieście to zapewne sięgasz po frytki , zapiekanki, pizzę i wegetariańskie

Kebaby, nie gardzisz sosami majonezowymi.  To, że produkt nie zawiera tłuszczu zwierzęcego nie oznacza jeszcze, że jest dietetyczny i zdrowy.

Prawidłowo skomponowana dieta wegetariańska jest bardzo zdrowa i nie powoduje żadnych niedoborów. Jeśli jesteś weganinem powinieneś suplementować witaminę B12.

Wegetarianizm to krok ku zdrowiu, ale tylko wtedy gdy świadomie i odpowiedzialnie podejdziemy do tego co trafia na nasz talerz.

Poczytaj w Wikipedii

wegetarianie dieta