Dieta warzywno – owocowa (część II)

Dieta  warzywno – owocowa (część II)

Dieta warzywno – owocowa, co konkretnie jemy?

Dieta warzywno – owocowa

 

Kiszonki – utrzymują właściwą  florę bakteryjna w jelitach, nie pozwalają rozmnażać się szkodliwym bakteriom i drożdżom;

  • Kiszone buraki, czosnek, kapusta, itp

Warzywa niskoskrobiowe

  • Warzywa kapustne: kapusta biała, czerwona, pekińska, włoska, kalafior, brokuł, kalafior, brukselkę.
  • Warto dodać, że brokuły, brukselka, jarmuż czy kapusta to warzywa bogate w sulforafan. Jest to bardzo silny przeciwutleniacz i ma działanie antynowotworowe.
  • Warzywa korzeniowe: marchew, burak, rzepa, pietruszka, chrzan, itp.
  • Warzywa cebulowe: por, czosnek, cebula. Warzywa te zabijają bakterie gnilne.
  • Warzywa psiankowate: papryka, pomidor,
  • Warzywa liściaste: wszystkie sałaty, seler naciowy, świeże zioła: bazylia, koper, kolendra, rzeżucha
  • Warzywa dyniowate: wszystkie odmiany dyni, kabaczek, cukinia, ogórki

Owoce niskocukrowe- tylko jako dodatek do warzyw, najlepiej wybierać owoce sezonowe, najlepiej z naszej strefy klimatycznej

  • Cytryny, jabłka, grejpfruty, itp
  • Owoce jagodowe takie jak borówka amerykańska, porzeczki, agrest, żurawina, poziomki, truskawki. Owoce te są bogate w naturalne antyoksydanty, polifenole, witamina C, karotenoidy oraz tokoferole (witamina E)

A jakie warzywa i owce są zabronione?

Na czas oczyszczania zapominamy o :

  • ziemniakach, batatach,
  • bardzo słodkich owoców takich jak banan
  • awokado,
  • warzywach marynowanych np. ogórkach konserwowych
  • warzywach z puszki

Bardzo ważna jest też kolejność potraw

  1. Produkty zawierające enzymy, czyli białkowe katalizatory przemiany materii. Te produkty jemy na początku posiłku.
  2. Surowe warzywa i owoce podawane jako surówki czy sałatki
  3. Kiszonki: kiszone ogórki, kapusta, czosnek, buraki i wiele innych
  4. Zakwas buraczany
  5. Produkty zawierające sporo błonnika. Te produkty jemy na końcu posiłku.
    • Warzywa duszone, gotowane na parze lub pieczone
    • Zupy warzywne z dodatkiem ziół ułatwiających trawienie
    • Zupy krem, warzywne dipy
    • Gotowane lub pieczone owoce
  6. Soki warzywne – źródło witamin, minerałów, przeciwutleniaczy, flawonoidów i beta-karotenu.

Co pijemy na diecie warzywno-owocowej?

Doskonale wiemy, że zwłaszcza podczas diety oczyszczającej należy dużo pić. Wypłukujemy z organizmu toksyny, nawilżamy organizm, zapobiegamy zaparciom.

  • Najczęściej sięgamy po wodę niegazowaną z podwyższoną zawartością magnezu. Możemy wypić nawet 2 litry dziennie.
  • Obowiązkowy element tej diety to zakwas buraczany. Pijemy go na śniadanie, na czczo. Najlepiej , aby zakwas był ciepły. Polecamy temperaturę około 40 stopni.
  • Na śniadania i kolacje proponujemy świeżo wyciskane soki warzywno-owocowe. Jeśli sok jest zbyt gęsty można rozcieńczać go przegotowaną zimną wodą.
  • Po treningu lub w upalny dzień najlepiej ugasi pragnienie woda z dodatkiem soku z cytryny lub limonki z odrobiną soli himalajskiej.
  • Proces oczyszczania ułatwiają herbaty ziołowe. Jeśli masz kłopoty ze wzdęciami sięgnij po herbatę z kopru włoskiego. Smaczne są też herbaty owocowe, zielone, białe. Kawę zbożową pijemy w małych ilościach.
  • Nie rozstawaj się więc z wodą czy herbatą ziołową. Pamiętaj  o tym, aby zabierać płyny na każdy spacer czy trening. Nie pij jednak przed snem, aby uniknąć zakłócania odpoczynku nocnym wstawaniem. Odpoczynek jest również bardzo ważny na tej diecie.

Kilka faktów o głodzie na diecie warzywno-owocowej .

  • Dieta warzywno – owocowa rzeczywiście jest dietą niskokaloryczną. W ciągu dnia dostarczysz organizmowi od 400 do 600kcal. Normalnie zjadasz 3-4 razy tyle.
  • Podczas diety będziesz dostarczać organizmowi minimalne ilości białka roślinnego, niewielką ilość węglowodanów i praktycznie zero tłuszczu, bo kuracja opiera się wyłącznie na warzywach niskoskrobiowych oraz owocach niskocukrowych.
  • Posiłki mają za to wysoką zwartość błonnika. Dieta bazuje na nieprzetworzonych warzywach i owocach o niskich indeksach glikemicznych.

Zatem czy będziesz głodna/ głodny?

Z mojego doświadczenia wynika , że uczucie głodu mija po 2-3 dniach. Należy pamiętać o tym, że wielkość spożywanych posiłków jest dowolna. Na talerz nakładaj głównie warzywa, pamiętaj, że owoce są jedynie dodatkiem do potraw warzywnych. Jedz powoli i dokładnie przeżuwaj pokarm, a z łatwością określisz właściwe dla siebie wielkości porcji.

Często osoby na diecie w ogóle nie odczuwają głodu, wręcz nie mają apetytu . Warto wtedy warto sięgać po soki warzywne, herbaty ziołowe i wodę.

Posiłki spożywamy  w regularnych odstępach czasu, co 4-5 godzin. Mamy zatem 3 posiłki: śniadanie, obiad, kolację.

Powodzenia.