Ograniczenie mięsa w diecie

ograniczenie mięsa w diecie

3 proste sposoby na ograniczenie mięsa w diecie

Epidemia sprawiła, że zaczęliśmy zastanawiać się, jak zwiększyć swoją odporność. Cudownego sposobu, który zadziała w kilka chwil nie ma, bo na odporność pracujemy cały czas, jednak polscy immunolodzy zalecają ograniczenie mięsa w diecie. Nie każdy z nas jest gotowy na takie radykalne kroki, nie każdy z nas będzie 100% weganinem. Warto ograniczać spożywanie mięsa stopniowo. Dużym sukcesem będzie już to, że zaczniesz jeść mniej mięsa niż do tej pory. Dam Ci 3 proste wskazówki jak rozpocząć swoją przygodę z ograniczaniem mięsa.

Krok nr 1 – wybierz prostą wegańską potrawę z krótką listą składników

Nie szukaj wymyślnych potraw. Twoją pierwszą wegańską potrawą nie musi być orientalne curry, wegańska zupa Pho czy modny ramen. Postaw na prostotę. Ja proponuję Ci zupę z czerwonej soczewicy. Potrzebujesz właściwie tylko 3 produkty: cebulę, czerwoną soczewicę i passatę pomidorową. Reszta to przyprawy, które nadają zupie wyjątkowego smaku. Jednak jeśli nie masz kminu, kurkumy czy curry, to po prostu dopraw tak jak Ci pasuje. Idealna zupa, gdy stawiasz pierwsze kroki na wegańskiej drodze.

Zupa z czerwonej soczewicy

  • 3-4 cebule,
  • 2-3 ząbki czosnku,
  • 1,5 szklanki czerwonej soczewicy,
  • passata pomidorowa 1 litr,
  • przyprawy: pół łyżeczki curry, pół łyżeczki kminu rzymskiego, kurkumę, pieprz ziołowy, sól, pieprz,
  • 4 łyżki oliwy, szklankę wody.

Sposób przygotowania: rozgrzej garnek, wlej oliwę, a po chwili pokrojoną w kostkę cebulę, czosnek i kmin oraz curry. Gdy wydobędzie się aromat przypraw, dodaj sól, wodę i przepłukaną soczewicę. Gotuj 10-15 minut, aż soczewica zmięknie. Dodaj passatę pomidorową. Dopraw według własnego uznania.

Krok nr 2 – ugotuj tradycyjną zupę, ale wegańskiej wersji

Gotuj zupy bez mięsa, kości czy kostek rosołowych. Większość osób gotujących tradycyjnie uważa, że zupy bez mięsa czy kości nie mają smaku. Nic bardziej mylnego.
Nośnikiem smaku w zupie nie jest mięso, a tłuszcz. Zupy wegańskie czy wegetariańskie tłuszcz przecież mają. Możesz zastosować oleje roślinne, masło klarowane, tłuszcz kokosowy. Jak można dodatkowo wzmocnić i wydobyć smak w takiej zupie? Kluczem są przyprawy np.czubryca, pieprz ziołowy czy inne mieszanki. Możesz też do gotowania, użyć bulionu warzywnego.

Gdy zależy mi na wyjątkowo bogatym, głębokim smaku zupy to stosuję makrobiotyczną metodę janginzowania warzyw. Warzywa kroję na kawałki, lekko solę, a czasem dodaję jeszcze inne przyprawy i wkładam do garnka. Całość podgrzewam na małym ogniu, pod przykryciem. I oczywiście mieszam, dodaję także odrobinę tłuszczu. Dopiero później dodaję resztę składników, wodę lub bulion.
Zupa jest wtedy wyrazista i pełna smaku. Możesz każdą zupę tradycyjną: ogórkowa, krupnik czy nawet grochówkę czy żurek przerobić na wersję wegetariańską lub wegańską.

Krok nr 3 – kanapki z wegańskimi pastami do chleba

Ręka w górę kto nie wyobraża sobie dnia bez kanapek? Pieczywo jest super, a jeśli wybierasz pełnoziarniste, to masz świetną bazę na zdrowy i sycący posiłek. Jednak gdy rezygnujesz z mięsa, ryb i serów, możesz wpaść w pułapkę. Kanapki z dżemem, miodem i czekoladowym kremem mogą szybko Ci się znudzić i dodać kilka kilogramów w biodrach.

Bardzo dobrym rozwiązaniem są PASTY DO CHLEBA. Możesz je kupić w większości sklepów. Wybieraj nie tylko te na bazie strączków czy pestek słonecznika i dyni. Super smaczne są pasty z marchewki, z suszonych pomidorów, brokułów czy innych warzyw. Warto tez sięgnąć po masło z orzechów (100% bez dodatku cukru). Kilka moich sprawdzonych przepisów znajdziesz tutaj ⬇️. To są tylko trzy propozycje, które sprawią, że w Twojej diecie mięsa i nabiału będzie zdecydowanie mniej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.