Dietetyk iławski poleca – odżywianie zgodne z rytmem natury, część II

dietetyka chińska dietetyk Iława

Dzisiaj wracamy do Kuchni 5 Przemian i jedzenia zgodnego z rytmem natury. Za jedną z najzdrowszych światowych diet, nie bez kozery, uważa się dietetykę chińską. Zakłada ona, że najważniejsza jest równowaga zachowana w organizmie, czyli Yang i Yin, dzięki której ciało osiąga całkowitą harmonię. Dowodem potwierdzającym wyższość chińskiego sposobu odżywiania jest niski wskaźnik zachorowalności na nowotwory, otyłość czy cukrzycę.

Jak według Kuchni 5 Przemian odżywiać się jesienią, żeby zachować odporność

Podstawą jesiennego jadłospisu powinny być trzy gorące posiłki dziennie, mało surowizny, a jeśli już to powinna ona pochodzić z upraw ekologicznych, niemodyfikowana genetycznie, niezawierająca ani pestycydów, ani metali ciężkich. Jakie proporcje dobrze jest zachować:

  • 40-50% ziaren, kasz, płatków, kukurydzy,
  • 35-40% gotowanych warzyw sezonowych (np. dynia, cukinia, seler, buraki),
  • 10-15% polskich owoców (jabłka, gruszki, śliwki itp.),
  • 10% roślin strączkowych,
  • bardzo mało mięsa,
  • tylko 3% produktów fermentowanych.

Najmniejszą grupą są produkty, których używamy do przygotowywania potraw, jak oleje czy zioła.

Czym w odżywianiu chińskim jest Yang, a czym Yin

Yang to produkty gorące, np. cebula, papryka, baranina, czosnek, orzechy, masło, ryby wędzone, pieprz, kawa, czekolada, przyprawy curry i chilli. Yin natomiast reprezentują produkty zimne, np. lody, ogórki, pomidory, sałata, tofu, mięso kaczki, miód, nabiał (odtłuszczony), jabłka, banany, gruszki, winogrona, arbuzy, grzyby. 

W dietetyce chińskiej wyróżnia się także produkty neutralne, czyli truskawki, cytryny czy marchew. Występujący w naszej diecie nadmiar produktów którejś z grup, doprowadza do zaburzenia równowagi w organizmie, warto więc zachować odpowiednie proporcje. Jeśli główny posiłek będzie składał się z produktów Yang, to deser lub kolację należy skomponować z Yin. 

Produkty gorące Yang dobrze jest spożywać w większej ilości jesienią i zimą, a Yin tylko, jako niezbędny dodatek. Dzięki temu rozgrzejemy organizm, a także poprawi się nam krążenie. Dieta bogata w produkty Yin jest idealna w gorące czy upalne letnie dni. Pomoże nam to ochłodzić organizm i przetrwać najwyższe temperatury.

Co jeszcze zaleca dietetyka chińska, a czego zdecydowanie odradza

W zasadach dietetyki chińskiej znajdują się również zalecenia codziennego picia szklanki wody jeszcze przed śniadaniem, co oczyszcza jelita, a także spożywania dwóch filiżanek zielonej herbaty dziennie. Jednak na czele wszystkich zaleceń znajduje się uwaga, żeby nigdy nie najadać się do syta.

Produkty zdecydowanie odradzane w dietetyce chińskiej

Jak w każdej diecie, także i w chińskiej, istnieje lista produktów, których nie należy spożywać. Należą do nich:

  • potrawy tłuste, smażone,
  • przetworzone, konserwowane,
  • z zawartością sztucznych słodzików, barwników, środków zapachowych,
  • podgrzewane w mikrofali,
  • a także czerwone mięso, które można zastąpić rybami.

Niemile widziane są także używki: nadmiar alkoholu, kawa oraz czekolada, cukier rafinowany i biała mąka.

Na zakończenie – nowy jesienny jadłospis 1400 kcal – Poczuj Równowagę

Z przyjemnością informuję, że nawiązując do dietetyki chińskiej w moim sklepie pojawił się już jesienny detoks – Specjalne Jesienne Menu – Poczuj Równowagę, jadłospis na 1400 kcal. Wystarczy kliknąć Tutaj.

Serdecznie zapraszam

Dietetyk iławski

Ewa Michałowska

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *