Dlaczego mój układ odpornościowy jest taki słaby?

Dlaczego mój układ odpornościowy jest taki słaby?

O tym jak ważna jest odporność naszego organizmu przypominamy sobie jesienią, albo zimą, kiedy to dopadają nas, albo naszych domowników przeziębienia lub grypy. No i zaczynamy wtedy łykać witaminę C, pić herbatę z cytryną i miodem, robimy syrop z cebuli, jemy więcej czosnku, pijemy herbatę z sokiem z malin. A przecież temat odporności jest dużo szerszy. Tutaj nie chodzi tylko o skłonność do kataru. Sprawnie działający układ odpornościowy, to nie tylko obrona przed infekcjami, ale i poważnymi chorobami przewlekłymi.
Ja zachęcam Cię, aby o układzie odpornościowym myśleć codziennie i wzmacniać go prostymi posiłkami przez cały rok. Silny układ odpornościowy będzie nas skutecznie chronić przed wszelkimi chorobami, a nie tylko przed zimowym katarem.

Nasz osłabiony organizm wysyła nam sygnały, które często bagatelizujemy i ignorujemy.

Pierwszymi objawami tego, że nasz układ odpornościowy jest przeciążony są:

  • opryszczki, alergie, wysypki,
  • wzdęcia, zaparcia, gazy, nietypowy głód po niektórych pokarmach -zwłaszcza słodkich,
  • bóle głowy, zmęczenie, rozdrażnienie, niepokój.

Do tych z pozoru drobnych dolegliwości, szybko się przyzwyczajamy i akceptujemy je.

A kiedy objawy się nasilają i dopadają nas kolejne choroby, często przewlekłe, zaczynamy sobie zadawać pytanie:

Dlaczego moj układ odpornościowy jest taki słaby?

Warto wtedy zatrzymać się na chwilę i przeanalizować swój styl życia, bo twój układ odpornościowy ulega osłabieniu, kiedy przestajesz dbać o odżywianie swojego ciała:

jesz często żywność przetworzoną, jadasz zimne posiłki, jesz mało warzyw, a potrawy są monotonne, mało urozmaicone,
korzystasz często z mrożonek, konserw, dań gotowych czy fast foodów, bardzo często jesz mięso,
przyjmujesz sporo leków: antybiotyki, leki przeciwbólowe, leki na nadkwasotę itp
pijesz mało wody.

Nie zapominaj jednak, że jedzenie to nie wszystko. Na odporność ma wpływ także Twój styl życia.


Zatem odpowiedz sobie na pytania:
Czy żyjesz w ciągłym stresie, w biegu, w chaosie i przepracowaniu?
Czy dobrze i spokojnie śpisz? A może palisz papierosy lub pijesz alkohol?

Pamiętaj, że bardzo duże znaczenie mają też toksyny, które są w twoim otoczeniu.
Zwróć uwagę na substancje, które mają kontakt z twoja skórą :

  • Kosmetyki- szukaj ekologicznych odpowiedników lub wybieraj oleje naturalne,
  • Perfumy – najlepiej zrezygnować całkowicie,
  • środki do prania – ekologiczne lub stosować połowę tego co zaleca producent,
  • płyn do płukania tkanin- czy naprawdę jest konieczny?
  • Środki czyszczące – wybieraj ekologiczne lub stosuj domowe środki (woda z octem, soda, itd.)

Ogromne znaczenie mają twoje emocje. Zastanów się, czy często towarzyszy Ci żal, gniew, smutek? Często na naszych warsztatach „Zimowe budowanie odporności” powtarzamy, że odporność zaczyna się w głowie.
A Paul Pitchford pięknie to ujął w tych dwóch zdaniach:
„Pierwotnym źródłem odporności jest odpowiednie nastawienie umysłu.
Pielęgnuj w sobie postawę wdzięczności i umiejętność przebaczania”.
I na zakończenie jeszcze jeden element tej „odpornościowej układanki”- aktywność fizyczna
Czy traktujesz ruch, aktywność jak obowiązkowy, uciążliwy trening?
A może jak rekreację, zabawę, sposób na spędzanie wolnego czasu?

Układ odpornościowy cały czas zajmuje się własną regeneracją. Nie przeszkadzaj mu więc niewłaściwą dietą, stresem , brakiem ruchu czy dużą ilością chemii w naszym otoczeniu.
Podejmij właściwy sposób odżywiania, zadbaj o rekreację, relaks i dobry sen. Siły obronne organizmu na pewno się wzmocnią, a twój organizm odwdzięczy Ci się zdrowiem.